nard-logo
Ë
Bjørn Unnersaker Av Bjørn Unnersaker • 14. februar, 2019

Her er prioriteringslisten til B2B-markedsførerne akkurat nå

Kjenner du én, kjenner du alle: Du vil ikke tro hvor lik agenda B2B-markedsførere har. Her er et skråblikk på marketingplanen til et typisk norsk B2B-selskap med 30 til 800 ansatte…

 foto av foredragsholder foran viktige prioriteringer for B2B-markedsførerenDet skrives ikke om deg på Kampanje. Reklamen din feires ikke på TV2. Ingen guruer i sosiale medier refererer til dere. Bloggerne skjønner ikke produktene deres. Likevel, det er noen som trenger deg.

Som B2B-markedsfører eller B2B-markedssjef er du en altmuligmann. Du er en strateg og en do’er. Og vi i Nard, som snakker med noen titalls B2B-selskaper hvert år, ser at likhetene ofte er så påfallende at de er til å le av. Er du B2B-markedsfører, så håper jeg du kjenner deg igjen i denne «prioriteringslisten»: for 2019:

Bedre innhold

Innhold er viktig, og vi må bli flinkere til å fortelle de gode historiene om alt det fantastiske vi gjør! Meeeen fjorårets skrivekurs gav et boost i nøyaktig to måneder. (I år burde vi vel fått til noe med video?)

LES OGSÅ: Slik får du flere ideer til innhold på bloggen

Kontroll på GDPR

80 prosent av mailinglista vår forsvant i 2018 da vi gjorde GDPR-opprydningen.  A: Er vi safe nå? B: Hvordan får vi fylt på databasen igjen? Var vi egentlig for strenge med oss selv i fjor? Myndighetene ser jo ikke ut til å ha gjort noe for å følge opp de nye reglene, og nå hører vi om andre i bransjen som har vært langt mer liberale....

Nyhetsbrev

Nå må vi se og få opp frekvensen på nyhetsbrev igjen! (Selv om de fleste abonnentene er borte, og ingen av dem som er igjen har sagt at de savner dem.)

LES OGSÅ: En grunnmur av statistikk: 13 skattkister for faktabasert innhold

Frokostseminar eller webinar

Vi har lagt en plan om fire (stryk det som ikke passer) frokostseminarer / webinarer i 2019. Temaene er sånn halvveis spikret. Men i år må vi bli flinkere til å få foredragsholderne til å levere ferdig presentasjonsmateriell i god tid i forveien og bli flinkere til å utnytte innholdet i etterkant.

Arendalsuka

Bør vi også være på Arendalsuka? Virker som alle er der? Hva kan vi få ut av det? Hva skulle vi gjort der? Hvor skal vi bo, i så fall? Noen som kjenner noen som kjenner noen?

Events

Vi slipper ikke unna å ha stand på event X, Y, Z. Selgerne reiser dit hvert år og sier det er stedet for å se og bli sett. Vi har dessverre ingen data som beviser ROI på fjorårets utgave, men jeg husker det var snakk om noen møter i etterkant av eventet. Det ble lagt noen visittkort inn i CRM etter mye mas på selgerne. (Om de bare kunne lært seg å bruke CRM-systemet vårt skikkelig!!!). Disse kontaktene skrellet vi ut igjen like etterpå pga GDPR.

Inbound marketing

Vi sonderer. Det er en stor investering, og da må noe annet utgå. Litt usikker på hva det skal være. Vi har skjønt at inbound bl.a. kan gi oss flere leads, noe som vår salgsavdeling (stryk det som ikke passer) synes er kjempeviktig / aldri kommer til å følge opp skikkelig. Etter å ha googlet litt rundt endte vi med å havne på flere e-postlister, så det er umulig å ikke ha en viss formening om hva Inbound er for noe.

Referanser

Vi trenger flere kundereferanser! 

Vi må få til noe PR

Viktig å få bygget noe brand awareness. Og aldri får man flere klapp på skulderen enn når vi har fått en sak på trykk. Ja, på trykk helst. På papir. Selv om det er håpløst å dele i sosiale medier, så er papir ekstra kult. Vet ikke hvorfor, det bare er sånn.

LES OGSÅ: Slik kan du øke verdien av pressedekningen din

Digital annonsering

Prøvde å ringe et mediebyrå. De lo da de hørte budsjettet. Skal vi satse på andre digitale kanaler enn Google, Facebook og LinkedIn i 2019? Programmatic, Instagram? Hvem kan hjelpe oss med det? Bare oppstartskosten på programmatic var mer penger enn jeg hadde tenkt å annonsere for i første omgang. Og hva er greia med ABM?

Sosiale medier

Hva skjedde med lik-og-del? Nesten ingen engasjerer seg i postene våre, bortsett fra en håndfull ansatte? (OgPå den annen side er Facebook den eneste kanalen vi når ut til våre egne ansatte på…

Rekruttering og employer branding

Det er blitt forferdelig vanskelig å finne gode folk. Nå må Marketing hjelpe til med å gjøre dette selskapet litt kulere, slik at vi tiltrekker oss gode kandidater. Skulle vi laget en video?

Bedre websider

Har egentlig ikke tid eller ressurser til et webprosjekt i år. Målet er å flikke på det vi har, og holde ut et år til. Huff, bare minnene om det forrige prosjektet er til å bli uvel av...

Social Selling

I år skal vi lære selgerne å bruke LinkedIn – ordentlig. (Om ikke annet, så håper vi det gjør at flere lærer seg å dele sakene våre skikkelig etterpå…)

Om det er en trøst, så er vi B2B-markedsførere i samme båt. En B2C-markedsfører som synes hun har en variert og krevende jobb og et for lite budsjett burde hospitert en uke hos en B2B-markedsfører!

Kjenner du deg igjen i noen av punktene? Eller var det noe du savnet på listen? Send en mail til bjorn@nard.no

Abonnér på bloggen vår

Last ned e-bok - Slik skapes ideer. Vår velprøvde snarvei til gode ideer.