nard-logo
Ë
Leif Håvar Kvande Av Leif Håvar Kvande • 25. oktober, 2019

HubSpot vokser – og det sikrer vekst for din bedrift

Tenk om IT-løsninger bare ga resultater og verdi ut av boksen til bedriftene og folkene som tar den i bruk. Etter Inbound 19, HubSpots årlige brukerkonferanse, nærmer vi oss.

 

 

Rosinen i pølsa først: 

HubSpot vokser. Det er HubSpots budskap fra Inbound 19 sammenfattet i to ord. 

Utdypende: HubSpot, salgs- og markedsføringsplattformen som hjelper deg til å vokse, blir bredere (les: utvides med flere funksjoner) og dypere (les: blir mer funksjonsrik).

Dernest, her er noen av de viktigste nyhetene i HubSpot:

  • CRM-delen (hvor basisutgaven fortsatt er gratis å bruke): Nye funksjoner som innebygd løsning for å fjerne duplikater av kontakter og bedrifter. 
  • CMS-delen: Får flere funksjoner som gjør HubSpot til en mer komplett nettpubliseringsløsning. 
  • Nyhetsbrev: Raskere og enklere å bruke. Flere maler.
  • Chat: Integrasjon med Facebook  Messenger.
  • Annonser: Nye funksjoner for både LinkedIn- og Facebook-annonsering, eksempelvis for å bygge leads-genererende annonser (med skjema) til Facebook direkte i HubSpot. 

Men frykt ikke! Selv om plattformen blir større lover HubSpot at den fortsatt skal være brukervennlig. Man får nå «gjort mer med færre klikk».

Her kan du lese mer om nye funksjoner i HubSpot-plattformen.

Så, hvorfor sikrer HubSpots bredere og dypere plattform vekst i din bedrift? Og hvordan var Inbound 19 annerledes enn andre teknologikonferanser jeg har besøkt? Les videre for å få svar.

Kvinner og brukere

Som teknologijournalist i Finansavisen gjennom ti år, var en viktig og spennende del av arbeidet å dekke ulike teknologikonferanser: Nokia World, Mobile World Congress, JavaZone, Nokios, Evry Insight, HP Software Universe, IFS World Conference, Cisco Live, Oracle World, Microsoft MIX, Gartner ITxpo, Lenovo TechWorld, Huawei U2Net, Dell World, VMWorld, Money2020 – og dette er bare toppen av isfjellet. Fellesnevneren var menn i dress (CxO-er), dyktige teknologer (nerder) og spennende teknologi. De få kvinnene jeg møtte i tech-verden, var med få unntak knyttet til markeds- og kommunikasjonsavdelingen og ledet meg til intervjuobjekter og foredrag.

Konferansene handlet naturlig nok om selskapenes teknologier og mange ganger kunne man få inntrykk av at selve teknologien var det viktigste – ikke oppgavene den skulle løse eller resultatene den skulle gi. 

På Inbound 19, HubSpots årlige brukerkonferanse Boston, var det annerledes. Først ved at fordelingen menn/kvinner nærmet seg likevekt. Dernest ved at deltakerne tilsynelatende i hovedsak var sluttbrukere av teknologien. Og til sist, det mest gledelige – Inbound 19 handlet mest om verdien og nytten teknologien gir. Altså hvilke resultater oppnår man når man tar i bruk Hubspot.

Fra BYOD til BYOA

HubSpot er en av de mange, moderne forretningssystemene og -appene som de senere årene har dukket opp som ulike skytjenester. Det gjør at det er enkelt, raskt og faktisk også ofte gratis å teste ut eller, som i HubSpots tilfelle, bruke deler av løsningen. 

Skybaserte forretningssystemer har de siste årene strømmet inn i bedriftene. Man snakker ikke lenger om BYOD (Bring Your Own Device), men om BYOA (Bring Your Own Application). Dette er løsninger som løser små problemer mange sliter med i arbeidsdagen. 

Markedsføringen blir bare en kostnad, som ikke skaper den budsjetterte veksten

Det kan være enklere samarbeid i prosjekter (ActiveCollab og Asana), effektiv og trygg tilgang til dokumenter og informasjon (Dropbox og Google), rask timeregistrering (Harvest), effektiv skriving med delte maler (TextExpander) og så videre. 

Ovenstående er bare noen få eksempler på apper undertegnede har brukt eller bruker for å effektivisere arbeidsdagen. De kjennetegnes ved at de er rimelige, enkle å ta i bruk, brukervennlige og gjør både den enkelte og/eller avdelinger mer effektive.

I markedsføringsverden er det likedan. Markedssjefer tar i bruk Mailchimp for utsendelse av nyhetsbrev, Wix for landingsside, Hootsuite for publisering i sosiale medier, ulike  selvstendige annonseringsløsninger, Salesflare for CRM og så videre. Løsninger som raskt og effektivt gjør at man når ut til folket med markedsføring og annonser og holder rede på hvem kundene er. 

La oss vise deg hvordan du kan bruke HubSpot og Inbound Marketing for å vokse.

Brukerens paradis – IT-sjefens helvete

Men medaljen har en bakside. 

For IT-sjefene kan dette, som beskrivende nok kalles skygge-IT (Shadow IT), gjøre at man mister oversikten over bedriftens IT-løsninger og informasjonssystemer. Det kan være farlig, som følge av manglende IT-sikkerhet, og i forhold til tap av informasjon, IP (Intellectual Property eller bedriftens kunnskap og kompetanse) og kunnskap samt føre til bøter knyttet til lovovertredelser, for eksempel GDPR.

For bedriftene kan dette skygge-IT-landet også føre til at man mister innsikt i hva salgs- og markedsføringsressursene brukes på og gjøre det nærmest umulig å regne hjem effekten av kronene som er brukt. I tillegg får man ikke innsikt i hva som gir resultater og hva som har liten eller ingen effekt. 

Markedsføringen blir en kostnad som ikke skaper den budsjetterte veksten.

Denne innsikten tvers gjennom hele salgs- og markedsføringsarbeidet ditt trenger du, om du skal sikre deg at din markedsføring skaper vekst

Mister oversikten

Skytjenestene må integreres, knyttes sammen, med hverandre og bedriftens forretningssystemer om man effektivt skal få innsikt i data og kunne analysere effekten av salgs- og markedsføringsarbeidet.  

Imidlertid er det sjelden at appene knyttes sammen. Det ligger i sakens natur. Man har tatt i bruk løsningen for å komme raskt i mål uten brysom innblanding fra IT eller andre deler av selskapet. Problemet er at da mister man oversikten over både kostnadssiden og resultatdelen knyttet til salgs- og markedsarbeidet: 

  • Hvor mye tid brukte vi internt på å lage den kampanjen med møter, blogginnlegg og annonser?
  • Hvor mange av dem som fikk nyhetsbrevet, åpnet det og klikket seg frem til landingssiden og kjøpte produkter?
  • Hvilket nyhetsbrev hadde størst effekt?
  • Hvordan er trafikken på nettsiden? Hvilke bloggposter får folk til å bli på nettsidene?
  • Hvem er klar for å få den telefonen fra en selger (B2B)?

Ovenstående er bare noen av spørsmålene som det er vanskelig, tidkrevende eller umulig å få svar på om salgs- og markedsføringsarbeidet skjer ved hjelp av mange, selvstendige apper og webportaler. Det er derfor det er godt nytt at HubSpot både blir bredere og går dypere.

En hub for all markedsføring

Med dagens HubSpot-plattform kan du, med utgangspunkt i dine kunder (som selvsagt ligger i CRM-systemet) lage nettsider, lage og publisere annonser, sende ut nyhetsbrev, publisere og oppdatere nettsider og blogger. Og mye mer. Samtidig får du innsikt i resultatene fra salgs- og markedsføringsarbeidet, ned på individnivå, gjennom hele kundereisen eller kjøpsreisen.

Det er imidlertid ikke HubSpot alene som gir deg den fulle oversikten. Det er de enkle integrasjonene med partnere, som Google, Facebook, LinkedIn, Zoom, Gotowebinar, Salesforce, og hundrevis av andre. HubSpot blir selve navet. Der du ser verdien til og kraften av markedsføringen. 

Når våre kunder trenger funksjoner som ikke finnes i HubSpot, er vår første anbefaling at vi ser på økosystemet. Den tilleggsverdien det gir å ha en programvare som kan settes opp til å dele data med HubSpot i løpet av minutter, er enorm. HubSpot har mange konkurrenter, men ingen andre gjør det like lett å “koble på” annen markedsføringssoftware. 

Og denne innsikten tvers gjennom hele salgs- og markedsføringsarbeidet ditt trenger du, om du skal sikre deg at din markedsføring skaper vekst.

Vil du se selv? Kontakt oss og avtal et møte med oss!