nard-logo
Ë
Espen Kvalheim Av Espen Kvalheim • 7. september, 2018

På Google er det drepen å være “på den annen side”

De som kommer på Googles første søkeside, har 10-20 ganger bedre sjans til å nå igjennom enn dem som havner på side to eller deretter. En god nyhet til deg som er “på den annen side”: Dette er en knipe du kan skrive deg ut av!

Searching on computer.jpgGoogle er det kanskje aller viktigste nåløyet å komme gjennom på internett. Når ditt innhold dukker opp på førstesiden i et søk der, har du veldig mye større sjans til å bli lest enn innhold som kommer lenger bak i rekken.

Av rundt 100 søk som gjøres i Google, er det vanligvis rundt 5 og sjelden mer enn 10 som klikker seg videre til resultatene på side to. Det betyr at førstesiden har et publikum som er 10 til 20 ganger større enn andresiden og alle de påfølgende sidene til sammen.

Utdaterte triks

Men fortvil ikke: Veien til toppen går gjennom kvalitet og kvantitet i skjønn forening. Søkemotorene er nemlig svært åpne for å forskjellsbehandle til fordel for nettopp ditt nettsted – vel å merke hvis det har mye godt og engasjerende innhold.

I gamle dager – altså for rundt et halvt tiår siden – kunne man kanskje klatre seg til søkemotorens førsteside gjennom å fylle inn riktige meta-tagger, nøkkelord og linker. Hvis du dessuten fikk noen eksterne sider til å linke til deg, så var saken praktisk talt gjort. Dette er grep man må ta også nå, men i våre dager kvalifiserer det deg ikke til førstesiden uten videre. Nå, mer enn noensinne, gjelder det at “content is king”.

I situasjoner hvor vi vil ha nettopp vårt viktige budskap ut til verden, kan dette naturligvis være grusomt irriterende. Forskjellen er egentlig ekstrem: På førstesiden stjeler det øverste søkeresultatet vanligvis et sted mellom 30 og 40 prosent av klikkene, noen ganger mer. De tre øverste søkene legger vanligvis beslag på rundt to tredjedeler av trafikken.

Dette vil Google ha

Når vi derimot bruker en søkemotor, på jakt etter nyttig informasjon, er det jo akkurat sånn vi vil ha det: Godt, relevant og engasjerende innhold øverst og enklest tilgjengelig. Jobben for søkemotorene er dermed tydelig definert, de må tråle nettet, skille det beste innholdet fra det ikke fullt så gode, og etter beste evne prøve for å forstå hva det er du og jeg egentlig ønsker å finne basert på hva vi har knatret ned i søkefeltet.

Vi skal ikke her gå i detalj om hvordan Google eller Bing fungerer for å lykkes med den jobben, men én av tingene de begge to setter stor pris på, er nettsteder med mye innhold – ikke minst innhold som flere besøkende leser grundig og bruker mye tid på.

Ett godt blogginnlegg eller én god nettartikkel er derfor sjelden nok til å suse til toppen av førstesiden. Ifølge undersøkelser begynner Google-rankingen først å skyte i været for alvor når et nettsted passerer to nye innlegg i uka over lengre tid, tilsvarende 100 blogginnlegg i året.

Dermed har også din bedrift en tydelig definert jobb: Lag en metodikk for å finne de gode idéene som viser hvor fremragende din bedrift, deres produkter og de ansatte er – og øv på å fortelle dem på en engasjerende måte.

Last ned e-bok - Slik skapes ideer. Vår velprøvde snarvei til gode ideer.

Last ned e-boken "Slik får du ideer" gratis her!