nard-logo
Ë
Av Einar Ravndal • 4. desember, 2018

Slik får du flere ideer til innhold på bloggen

Idé-tørke er like vanlig som det er farlig for bloggen deres. Nøkkelen til en levende blogg er å besvare alle spørsmålene som kunden lurer på når de googler. Vi har laget en liste for å sparke liv i kreativiteten.


Basics: Den gode bloggen

La oss begynne med det grunnleggende: Målet med mer og bedre innhold er jo en bra blogg som blir lest, delt og referert til. Fordi, en bra blogg står sentralt i Inbound Marketing. Men hva er en bra blogg? Jeg tror de fleste kan være enige om følgende fellesnevnere for  «Den gode bloggen»:

  • Blir funnet: Den har innhold som blir funnet i søk (det din «Jonas Personas» leter etter).
  • Stoler på: Innholdet skaper tillit til avsenderen (mer troverdig enn reklame).
  • Løser problemer: Innlegget gir svar som publikum er på jakt etter (det er nyttig).
  • Liker: Publikum bruker relativt god tid på innholdet (Google får med seg sånt).
  • Deler: Som en effekt av de to punktene over, deler publikum innholdet med andre (nå snakker vi spredning, kan det gå viralt?).
  • Vil ha mer: Hvert innlegg skaper nysgjerrighet til å se, lese og høre mer innhold på bloggen og avsenders nettsider (nærmest frydefulle rop mens de sklir nedover salgstrakten).
  • Gir salg: Innholdet konverterer riktig publikum til nye kunder, styrker kundetilfredsheten og gjør eksisterende kunder mer lojale (bottom line).
Dette er selvsagt ikke rakettforskning; alle som tar HubSpots åpne og fantastisk pedagogiske kurs i Inbound Marketing, vil raskt få på plass en grunnleggende forståelse av hva som kreves – enten dere jobber innen B2C eller B2B.

Einar Ravndal - partner og rådgiver Nard AS

Krever holdningsendring

Før jeg går videre, vil jeg likevel påpeke at disse punktene faktisk forutsetter en grad av holdningsendring innenfor markedsføringen, i hvert fall sammenlignet med hvordan den ofte praktiseres. Det jeg mener er at publikum får mer tillit til, bruker mer tid på og oftere deler innhold som er troverdig.

Bedriften bør bruke tid og plass på det informative, riktige, saklige, pedagogiske – ja, alt som bidrar til å adressere det som publikum faktisk leter etter og ønsker besvart på internett. Nå tilbake på sporet og det som overskriften lover.

Først skviser man personas-dokumentet

Vi begynner alltid jakten på ideene til innhold i personas-dokumentet. Det vil si de ulike beskrivelsene av de typiske kundene. I denne idé-fasen er det mest hensiktsmessig å lese på ny hva denne personifiserte målgruppen forsøker å oppnå, hvem som er deres viktigste interessenter, hva som er deres vanligste kjente og ukjente problemer.

Hvem er dine personas?

En slik metodisk tilnærming vil skape en god strategisk ramme for kreativiteten. Min erfaring er at du i denne fasen vil kunne høste betydelige gevinster av at dere på forhånd har gjort en virkelig god jobb med personas-dokumentet. Denne blogg-artikkelen er ikke en guide til en god personas, men jeg slenger inn noen kontrollspørsmål: Har du snakket med eksisterende og potensielle kunder? Har du gjort egen research rundt målgruppen? Har du intervjuet selgerne om det kunden er og burde være mest opptatt av?

Dette er altså den selvsagte hjemmeleksen med de lavthengende fruktene når du jakter ideer til innhold på bloggen. Herfra kan du finne mange vinklinger, og det dukker gjerne opp nye når du leser dokumentet igjen etter noen måneder.

15 knagger for kreativitet

Alle tipsene jeg har plukket opp om idégenerering springer ut av punktene jeg nevnte innledningsvis. Altså, om innhold som er søkbart, troverdig, nyttig, underholdende, delbart og engasjerende – og som gjerne oppfyller alle disse egenskapene på samme tid.

Svaret på hvorfor hvert av punktene er på listen, er følgende: Fordi folk søker på dette på nettet. Akkurat som folk som kommer inn i en butikk er positive til å bli betjent, er folk som er på nettet positive til å bli informert. De googler fordi de har et problem, ting de lurer på, noe de skal løse, et mål de skal oppnå osv. Og da er det aller best at de finner det hos dere.

1. Tester og anmeldelser

Samle alle kjente tester og vurderinger av produktene dine med linker fra en blogg hos dere. Er noen av dem negative? Ikke bry deg, publikum finner dem likevel andre steder på nettet. Forutsett heller at dine fremtidige kunder er velinformerte mennesker!

2. Vær åpen om det negative

Dine kunder er selvsagt ikke så uerfarne søkere på nett at de ikke finner fram til problemer og svakheter ved de typer produkter, tjenester og løsninger som dere selger. Husk, åpenhet og innsyn er grunnleggende for å bygge tillit.

3. Knus mytene!

Det er ikke bare det faktisk negative ved dine produkter kunden er opptatt av; ofte har kunden oppfatninger som ikke stemmer overens med virkeligheten. Hjelp henne eller ham til å bli bedre informert gjennom faktasjekking og myteknusing!

4. Hvordan bruker man produktet/produkttypen?

På engelsk tutorials eller en how-to guide. Denne type innhold passer veldig godt som video, men den velformulerte kan også prøve seg med tekst.

5. Del oppskriften!

Fortell hvordan dere jobber, hva som er de viktigste egenskapene, kort sagt: Vær så åpen dere bare kan. Det bygger tillit og trekker publikum til bloggen. Sannsynligheten er stor for at det dere mener er forretningshemmeligheter er åpent tilgjengelig andre steder på nettet. La dem heller finne det hos dere!

6. Løs problemene, særlig de vanlige problemene!

«Hvordan løser du…?» Folk søker etter problemløsninger, fordi livet er fullt av små og store frustrasjoner. Er din personas en CFO, en CIO, en pensjonist, ja så har de et vell av faglige og personlige utfordringer. Vis at du skjønner dem og kan hjelpe, både med og uten bruk av dine produkter!

7. Hva er drømmescenariet?

Hva er det kunden egentlig vil oppnå? Full kontroll på regnskapet? Sikker og friksjonsfri IT? Bedre privatøkonomi? Mer fritid? På samme måte som det finnes et vell av problemer, har publikum minst like mange drømmer og visjoner.

8. Utnytt folks egenlæring

Hvor ofte sitter du ikke hjemme og lurer på hvorfor du skal gjøre noe, hva en ting er for noe, hvordan du skal gjøre det, hvem som er best på et felt, osv. Hva slags innhold kan dere lage som besvarer dette?

9. Vis hvordan det fungerer!

OK, denne trenger ingen videre begrunnelse, og sannsynligheten er stor for at det bør lages som en video.

10. Snakk om pris og kostnader

Har dere funnet ut av prisene til konkurrentene? Tror du at de sliter med å finne dine priser? Det er på tide å tenke nøye gjennom hvorfor dere ikke skal fortelle publikum om noe av det de lurer mest på. Dere trenger ikke engang være presise om pris, men fortelle om hva som kan drive prisen opp og ned.

11. Bring inn et nytt perspektiv

Folk søker kanskje ikke på hva valg av bil har å si for hva du ønsker deg til jul, men det å presentere nye sammenhenger kan være både nyttig, underholdende og høyst delbart. Her er det nærmest ingen grenser for utfoldelse.

12. Bruk vertikaler og nisjer

Vi trenger ikke fortelle deg at det er slutt på de tider da alle nordmenn så LørDan på NRK. I dag har vi bedrifter som opererer i de smaleste nisjer, i de rareste markeder, med den særeste teknologien og de mest mangfoldige ansatte. Vis at dere følger med, i det minste ved å ha innhold rettet mot de viktigste vertikalene.

13. Ta frem historikeren i deg

Hvordan ble problemene som dere løser håndtert før i tiden? Hvilke metoder og teknologier har ført oss dit vi er i dag? Mange får økt tillit av at dere evner å gi dem mer «context» og beskrive utviklingen – kanskje også spå om fremtiden.  

14. FAQ

En klassiker. Hva er det folk lurer mest på om din bedrift, det dere lager og problemene dere løser?

15. Referanser

Sist, men ikke minst. Du kan si så mye du vil om hvilken nytte og verdi produktene, tjenestene og løsningene dine har for kunden, men for mange mennesker er det først når en kunde går god for at det er sant at de faktisk tror på det. Vi har mange ganger opplevd at referanser også blir likt og delt mer enn andre saker i sosiale medier. Referanser er rett og slett god historiefortelling om hvorfor flere burde kjøpe fra dere.

Tips på tampen

Når det gjelder de problemorienterte punktene i listen over, kan det være en fordel å adressere så mange som mulig av følgende punkter:

  • Beskriv hvilke følger problemene kan få for bedriften
  • Hva er er årsakene til problemet?
  • Hvilke løsninger fungerer ikke – og hvorfor?
  • Hvorfor haster det med å løse problemet?
  • Hvilken verdi har det for kunden å tette luken mellom dagens situasjon og det optimale?
Denne typen «diagnose» bidrar i stor grad til å bygge tillit til deg før du foreslår en løsning på problemet.

Vi vil i tiden som kommer dykke videre ned i flere av temaene vi berører i denne artikkelen. I mellomtiden kan du gjerne ringe meg på 47 70 58 67 eller sende en e-post til einar@nard.no for å diskutere hvordan vi kan forbedre bloggen og nyhetsbrevene hos dere. 

Les enda mer om hvordan du finner de gode idéene her.